TOKYO - Saya mengikuti arahan juruwang berjaga-jaga dan mengambil kasut saya, disucihama tangan saya, meletakkan beg saya dalam loker dan teruntai kad ID ("pelanggan # 18") dari lanyard sekeliling leher saya. Juruwang kemudian memberikan saya sekali ke atas dan panah yang cetek, dan saya empuk secara senyap-senyap ke dalam bilik duduk kafe.
"Dia adalah gadis cantik yang kita miliki di kafe kami. Semua orang mahu menyentuhnya, tetapi kami meminta bahawa pelanggan hanya berbuat demikian jika dia tidak menentang anda, "kata seorang pelayan kepada saya.
Beliau tidak menentang. Dan sejak saya membayar keistimewaan itu, saya bersandar di dalam dan mengusap-usap pipinya. Dia seperti indah sebagai pelayan telah berjanji: bermata besar, seperti sutera lembut, patuh kucing 2-tahun-lama Blue Rusia.
Saya berada di Calico, salah satu kafe kucing semakin popular di Tokyo, di mana pelanggan yang mencari persahabatan manusia dan kucing membayar kepada menghirup teh dan satu pukulan kucing yang bermastautin 20-ganjil, yang mewakili 17 baka yang berbeza.
Dalam tidak mempunyai anak yang semakin dan negara penuaan, kafe kucing mengisi kekosongan. Jepun yang lebih bernasib baik pasangan pertengahan umur yang buaian Dachshunds seperti cucu di seluruh dealer kereta dan wanita muda yang tangan memberi makan anak-anak anjing Maltese mereka di bangku taman. Bagi mereka yang tinggal dengan waktu kerja panjang, pangsapuri tiada haiwan peliharaan dan perjalanan kerja-kerja berkaitan, terdapat kafe kucing.
Pertama kali saya mendengar kafe kucing Calico apabila ia dibuka pada bulan Mac 2007, tetapi kemudian ia adalah satu keanehan dan larangan wanita kesepian dan fanciers kucing. Sekarang staggeringly popular. Mac ini ia membuka cawangan kedua dalam perniagaan yang tinggi-sewa Shinjuku dan membeli-belah. Oktober lepas, ia menerbitkan sebuah buku meja kopi berkilat yang memaparkan "kakitangan kucing." Cawangan asal dibungkus bahawa tempahan adalah disyorkan pada hujung minggu.
Melayari di kedai buku, saya mendapati 39 pertubuhan yang disenaraikan dalam "kucing kafe halaman kuning" seksyen majalah. Belacu mengiklankan dirinya sebagai hebat "tarikh tempat," tempat untuk membuat "kawan" - kedua-dua kucing dan manusia - dan "menyeronokkan" untuk menghalau selepas bekerja.
Tokyo tidak selalu seperti ini. Apabila saya membesar di sini pada tahun 1980-an, orang mempunyai kedua-dua kanak-kanak dan haiwan peliharaan. Tetapi dalam dekad yang lalu, Jepun telah memilih untuk mempunyai bilangan kanak-kanak, sementara mereka membiarkan haiwan peliharaan yang lebih. Kadar kesuburan, atau nombor purata kanak-kanak yang dilahirkan oleh seorang wanita, adalah 3,65 pada tahun 1950, tetapi telah menurun kepada 2,13 oleh tahun 1970. Oleh masa yang saya telah dilahirkan pada tahun 1980, ia adalah 1,75. Kadar sekarang berlegar di atas sedikit satu kanak-kanak setiap wanita. Anggaran bagi tahun 2009 adalah bahawa seorang wanita purata akan menanggung 1,21 kanak-kanak. Kerana kadar kelahiran yang rendah ini, ramai orang pergi ke festival kesuburan.
Apabila saya melawat Calico kafe kucing pada petang Sabtu, ia penuh sesak hampir kepada kapasiti dengan pasangan muda pada tarikh, lebih tua pasangan suami isteri yang membuat suatu petang dan wanita muda dalam yang dan berdua-dua. Seorang lelaki pemalu bergelut untuk menarik perhatian daripada kucing, rakyat dan juga kakitangan.
sumber
Tiada ulasan:
Catat Ulasan